5 voordelen van voorlezen

De kans bestaat dat jij je zoon of dochter voor het slapengaan of gewoon overdag voorleest. Dat is leuk, gezellig en leerzaam, maar ook van belang voor de ontwikkeling die je kind doormaakt. Lees je je kind nog niet voor, dan is het tijd om dat te veranderen! Grote voordelen van voorlezen schrijven we in dit artikel op een rij. De taalontwikkeling van je kind wordt beter door voorlezen, want hij of zij leert de opbouw van taal en de woordenschat wordt uitgebreid. Diverse onderzoeken laten zien dat kinderen die als peuter en kleuter veelvuldig zijn voorgelezen betere leesvaardigheden ontwikkelen. Dat houdt in dat ze beter en sneller het lezen eigen maken. Daarnaast zijn deze voorgelezen kinderen ook nog eens beter in de communicatie en kunnen zij zich goed duidelijk maken. Dan is het ook nog eens zo dat ouder en kind een hechtere band krijgen als er werd voorgelezen. En de fantasie van kinderen die veel voorgelezen worden, is sterker ontwikkeld doordat ze allerlei fantastische dingen meemaken in de boeken. Daar vallen ook situaties onder die in het echt onmogelijk zijn. Het mag duidelijk zijn dat voorlezen je kind op allerlei fronten verder helpt.